Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Słownik Speedcubera
#1
  • Speedcubing - pochodzi od słów „speed” (szybkość) oraz „cube” (kostka); jest to forma aktywności intelektualno-fizycznej, polegająca na szybkim rozwiązywaniu wszystkich odmian kostki Rubika oraz innych łamigłówek mechanicznych. Speedcubing jest również formą spędzania czasu wolnego, której towarzyszy idea wymiany poglądów na temat technik układania i nowych rozwiązań pomiędzy miłośnikami kostki Rubika.
  • Fridrich - najpopularniejszy na świecie system układania kostki Rubika stworzony przez inżyniera z czech, Panią Jessicę Fridrich.
  • Cross - ang. krzyż, jest to pierwszy etap systemu fridrich. Ułożony cross to cztery krawędzie tego samego koloru, ułożone wokół środka o tym samym kolorze.
  • X-cross - jest to zbudowanie krzyża razem z pierwszym slotem. Zabieg ten pozwala znacznie zmniejszyć ilość ruchów ułożenia, a więc również skrócić jego czas.
  • F2L - ang. First Two Layers - pierwsze dwie warstwy. Po ułożeniu F2L'a mamy ułożony jeden kolor oraz dwie warstwy wokół niego.
  • OLL - ang. Orientation of Last Layer. Jest to etap systemu Fridrich polegający na odwróceniu wszystkich klocków ostatniej warstwy wspólnym kolorem ku górze.
  • PLL - ang. Permutation of Last Layer. Ostatni etap systemu Fridrich polegający na ostatecznym przemieszczeniu klocków ostatniej warstwy.
  • Slot - Jest to połącznie krawędzi z rogiem o tej samej kolorystyce. Slot jest to pojęcie związane z F2L'em. F2L składa się z czterech slotów.
  • Skip - jest to niezamierzone pominięcie jednego z etapów układania, znacznie skracające ułożenie.
  • PB - Personal Best - indywidualny rekord
  • NR - National Record - rekord kraju
  • ER - European Record - rekord Europy
  • WR - World Record - rekord świata
  • SGL - single - jest to skrót, którego używamy mówiąc o pojedynczych wynikach.
  • AVG - average - jest to skrót, którego używamy mówiąc o średnich wynikach z odrzucaniem czasów skrajnych.
  • Mean of X - jest to pomiar średnich wyników z X ułożeń bez odrzucania żadnego z czasów.
  • Pop - jest to sytuacja w której jeden lub więcej elementów wypadnie z naszej kostki.
  • Regrip - jest to obrót całą kostką w określonym kierunku
  • RC - Rubik's Cube, Rubik's.com - skrót oryginalnej kostki Rubika.
  • RS - Rubik Studio - starsza wersja kostki Rubika nie spełniająca już oczekiwań najszybszych speedcuberów.
  • Scramble - jest to algorytm mieszający naszą łamigłówkę.
  • Stackmat - profesjonalne narzędzie służące do pomiaru czasu
  • Display - wyświetlacz wyników wykorzystywany na zawodach
  • 3x3x3 - Jest to oznaczenie najpopularniejszej kostki Rubika. Oznaczenia rozpoczynające się od 2x2x2 do 7x7x7 mówią o tym z jaką kostka mamy do czynienia.
Odpowiedz
#2
Odnoszę wrażenie, że słowniczek jest przestarzały.
RC, RS, DIY, SGL - to wszystko można wywalić, dzisiaj większość speedcuberów nie wie co to jest.
Definicja regripa jest błędna - regrip to obrót całą kostką, a nie ruch wymuszający zmianę ułożenia rąk, na przykład ruch B2 zmusza do zmiany położenia rąk, a regripem nie jest.
Odpowiedz
#3
No właśnie się kurczę mylisz tutaj. Rozbierzmy słow regrip na części pierwsze. Re - ponowne, grip - chwyt. Regrip to ruch wymagający innego złapania kostki, niekoniecznie jednoznaczny z obrotem. W polskim środowisku się utarło błędne utożsamianie regripa z obrotem, ponieważ praktycznie każdy obrót wymaga regripa.
Odpowiedz
#4
Zgadzam się z Franciszkiem
W 3style regriplessem nazywamy alg który nie wymusza na nas innego ułożenia dłoni przed wykonaniem jak i nie pozostawia nas z innym po wykonaniu algorytmu zatem regrip to po prostu zmiana ułożenia rąk i np F robimy z regripem, zaś R' F bez
Odpowiedz
#5
"Cross - ang. krzyż, jest to pierwszy etap systemu fridrich. Ułożony cross to cztery białe krawędzie ułożone wokół środka o tym samym kolorze."
Cross nie musi być na białym ale poza tym, spoko
Odpowiedz
#6
Całkiem niezły początek słowniczka Smile Co do regripa i obrotu to jak najbardziej zgadzam się z tym co napisał Franek. Proponuję od razu dodać do słowniczka obrót tuż obok regripa jako konstruktywny efekt tej dyskusji. Pragnę też zauważyć, że w życiu nie widziałem skrótu SGL, a układam od 2012 roku, więc w sumie nie tak krótko Tongue Poza tym co wymienili koledzy przede mną:
- 'Fridrich': skoro mamy tutaj tą metodę to dobrze by było wymienić też jej alternatywną nazwę, czyli CFOP, wraz z jej wytłumaczeniem. Dodatkowo, skoro mamy jedną metodę to dobrze by było, żeby w słowniczku pojawiły się też takie terminy jak LBL, Roux, ZZ czy Petrus(no dobra, Petrus mocno opcjonalnie)
- 'F2L', 'OLL', 'PLL': dobrze, że się pojawiają, ale tutaj ponownie rozszerzyłbym to o takie rzeczy jak ZBLL, COLL, Keyhole, WV, VLS i tego typu najpopularniejsze zestawy algorytmów. A skoro proponuję wyżej inne metody to może też FB, SB, CMLL, L6E, 2GLL?
- 'ER': rozumiem, że ER to nasz lokalny rekord, ale proponowałbym jako główny wpis w słowniczku dać CR, a w jego definicji wymienić ERa, AfRa, SARa, NARa, AsRa i OcRa(mam nadzieję, że nie zapomniałem o niczym Tongue )
- Permutacja i orientacja: dwa podstawowe atrybuty każdego elementu jak najbardziej powinny mieć swoje miejsce w słowniczku.
- Rogi, krawędzie i centry: estymując na podstawie moich rozmów z osobami nieukładającymi kolejny must have na tej liście.
- 'AVG': wydaje mi się, być może błędnie, że wiele osób mówiąc o AVGu, ma na myśli średnią obowiązującą w danej konkurencji, na przykład w 7x7x7 pytając Józka o jego mean of 3 w rundzie często zapytam go jakiego zrobił avga, nie mając wtedy na myśli średniej z odrzucaniem czasów. Rozbiłbym ten wpis na 'AVG' i 'Average of X'
- 'Pop': dodałbym jeszcze rollpopa, w sumie ostatnio to częstsze zjawisko niż same popy Smile
- WCA: możemy się z nimi lubić bardziej lub mniej, ale dobrze by było wiedzieć co to Tongue
- '3x3x3': to bym zmienił na NxNxN, w opisie podając, że jest to nazewnictwo klasycznych sześcianów o N warstwach, jako sztandarowy przykład podając właśnie trójkę.
Tyle ode mnie tak na szybko Smile
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości